W tym artykule postaramy się odpowiedzieć na najczęstsze pytania dotyczące badania słuchu w Naszych gabinetach.
Kiedy powinnam/powinienem zrobić badanie słuchu?
Badanie słuchu wykonujemy u osób, które odczuwają dyskomfort w słyszeniu, pojawiły się u nich problemy ze słyszeniem. Profilaktycznie powinny się regularnie badać osoby, które są lub były narażone na hałas (np. podczas długoletniej pracy), oraz osoby po 50 r.ż. Tu można więcej przeczytać na ten temat Kiedy zbadać słuch?
Jak mam się przygotować do badania?
Jeśli chodzi o specjalne przygotowanie do badania słuchu, to nie ma takich wskazań. Oczywiście powinno się zadbać o higienę uszu, oraz nie mieć aktualnie infekcji (zapalenie ucha, gardła, zatok, katar itp.) Osoby, które pracują w hałasie nie powinny od razu po pracy przychodzić na badanie, lecz odpocząć najlepiej w ciszy i wtedy zgłosić się do gabinetu.
Można zabrać wcześniejsze wyniki badań słuchu, aby porównać (jeśli jest to badanie kontrolne), a także wiedzieć jakie leki przyjmujemy na stałe.
Jak wygląda badanie słuchu?
- Na początku protetyk słuchu przeprowadza wywiad z pacjentem, który dotyczy informacji na temat: w jakich sytuacjach pacjent słabiej słyszy/lub wcale, czy były jakieś przewlekłe infekcje, urazy, operacje itp, praca w hałasie, styl życia, itd
- Później protetyk słuchu sprawdza budowę, wygląd, drożność przewodu słuchowego posługując się otoskopem. Gdy wykluczy przeciwwskazania zaczyna badać słuch.
- Można wykonać audiometrie tonalną, impedancyjną, słowną. Tu przeczytasz więcej Rodzaje badań słuchu
Ile trwa badanie słuchu?
Badanie słuchu nie jest długie, bynajmniej to podstawowe w gabinetach protetyki słuchu, gdzie głównym celem jest badanie pod kątem doboru aparatu słuchowego. Zwykle trwa około 15 minut, w zależności od współpracy pacjenta.
Kiedy mam wynik badania?
Wynik badania słuchu jest od razu znany i omówiony przez protetyka słuchu. Pacjent może uzyskać informację na temat wielkości ubytku, możliwości jego leczenia bądź protezowania aparatami słuchowymi. Dalszych wskazówek co do postepowania, np. okresowe kontrole słuchu, zalecenia jego ochrony, itp.